راهی (آثار راهی چوپانانی)
راهی (آثار راهی چوپانانی)

راهی (آثار راهی چوپانانی)

*313* جاری‌ شعر

*313* جاری‌ شعر

شعر من‌ شاید در من‌ جاریست‌

            وقتی‌ با خود تنهایم‌

                        و نجوا می‌کنم‌ با "او"

گلبنش‌ ریشه‌ می‌دواند

            در خاک‌ غم‌

            سیراب‌ می‌شود از طراوت‌ شادی‌

                        گل‌ می‌کند

                                    گل‌ می‌کند

                                                گل‌...

شعر من‌ شاید دستان‌ کودکیست‌

            که‌ اندازه‌ی‌ خدا را نشان‌ می‌دهد

                        به‌ اندازه‌ی‌ مهربانی‌

            و به‌ زمین‌ می‌آرد "او" را

                        نزدیک‌ نزدیک‌

                                    تا "زیر شب‌بوها"

شعر من‌ شاید "زنبیل‌ پیرزنی‌" است‌

            پر از عشق‌

              که‌ به‌ خانه‌ می‌برد

                     تا تقسیم‌ کند

                            با عصای‌ همّت‌

                               از پشت‌ عینک‌ عاطفه‌

                                     بین‌ من‌ و تو

شعر من‌ گاهی‌ پی‌ یک‌ لانه‌

            پی‌ یک‌ کاشانه‌ می‌گردد

                        هر کجا را که‌ پری‌ مانده‌

                                    از دیروز

                                                که‌ چکاوک‌ پر زد

شعر من‌ موسیقی‌ است‌

         درد یک‌ نای‌ ه‌م‌آوای‌ است‌

              با سرفه‌ی‌ یک‌ مسلول‌ در عمق‌ زمین‌

                   و چه‌ سنگین‌ است‌!

                       آن‌ سرب‌رنگ‌ خستگی‌

                             در آفتاب‌ زرد سینه‌ی‌ پرچین‌ چپری‌ گلین‌

شعر من‌ گاهی‌ لجن‌ جوی‌ خیابان‌ است‌

            که‌ در حسرت‌ می‌نشاند

                  سپیدار را

                         در همسایگی‌ رود

                              وقتی‌ آب‌ در آن‌ گم‌ می‌شود

شعر من‌ گاهی‌ می‌نشیند بر ترک‌ دوچرخه‌

            می‌رود با "او" تا تنهایی‌

                  تا بی‌حوصلگی‌

                و می‌ایستد

                         زیر آن‌ افرای‌ سترگ‌

                             به‌ تماشای‌ "چراغ‌ چشم‌ گرگ‌"

                                     در زمستانی‌ سرد

شعر من‌ در افریقاست‌

            گاهی‌ که‌ گرسنه‌ است‌

                        و در قارّه‌ی‌ دور است‌

                                    در حالت‌ سیری‌

            او به‌ هر جغرافیا می‌گنجد

                        و به‌ هر تاریخ‌ می‌اندیشد

شعر من‌ می‌خندد

            می‌گرید

                        در شکوفایی‌ یاس‌ و لاله‌

            می‌نشیند در سایه‌ی‌ پرچم‌ گل‌

                        برمی‌خیزد با نسیم‌

                                    می‌خروشد با باد

شعر من‌ این‌ جاست‌ آن‌ جاست‌

            هر کجا هست‌ که‌ من‌ خود هستم‌

                   دست‌ بر بال‌ کهر سحر می‌کشد

                         دست‌ می‌کشم‌

                        می‌فهمد

                                  می‌فهمم‌

                        دیده‌ بر طاقچه‌ی‌ تنگ‌ فضا می‌دوزد

                               می‌سوزم‌

                        می‌بیند

                               می‌بینم‌

                        می‌نشیند به‌ کمین‌

                                    در صید عطر دورترین‌ شکوفه‌ی‌ خاک‌

                                    می‌نشینم‌

                        می‌بوید

                                    می‌بویم‌

                        می‌گشاید آغوش‌ بر تلخی‌

                              شیرینی‌

                                     ناگواری‌

                                            به‌ گوارایی‌

                                    می‌چشم‌

                        می‌نوشد

                                    می‌نوشم‌

                        می‌سپارد دل‌

                                    به‌ هم‌آوا شدن‌ باد و درخت‌

                                                آب‌ و دره‌

                                    به‌ ترانه‌ی‌ علف‌ در نی‌لبک‌

                                    می‌سپرم‌

                        می‌نیوشد

                                    می‌نیوشم‌

شعر من‌ نیست‌ در آن‌ گوشه‌

            که‌ هم‌قافیه‌ها می‌خوانند

                        و نمی‌رقصد با ساز ردیف‌

                        و نمی‌کاود در باغچه‌ای‌

                             که‌ از این‌ پیش‌ چیده‌اند

                               گل‌چینان‌

                                   آن‌ چه‌ را روییده‌است‌

شعر من‌ در من‌ جاریست‌

            نه‌ در آن‌ جویباران‌ کهن‌

                        که‌ به‌ دریا پیوستند

محمّد مستقیمی راهی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد